Streszczenie części pierwszej
"WIEŻY ZIELONEGO ANIOŁA" pt "CIERPLIWY KAMIEŃ"


     Książę Josua i jego towarzysze – wśród nich Simon, Gëloe, Binabik i Strangyeard – pozostają na Sesuad’rze, Kamieniu Rozstania, który staje się ich twierdzą. Osada otrzymuje nazwę Nowe Gadrinsett. Simon zostaje pasowany na rycerza. W czasie nocy czuwania, poprzedzającej tę uroczystość, ma wizję, w której widzi moment rozstania Nornów i Sithów wiele wieków temu. Gëloe, Binabik i Simon jeszcze raz wchodzą na Ścieżkę Snów. Gëloe dociera do Tiamaka i ukazuje mu miejsce, w którym przebywają i w którym on może się schronić. Wrannańczyk wraz z Isgrimnurem, który wciąż poszukuje Miriamele, przebywają w gospodzie Puchar Pelippy w Kwanitupul.
     Josua i jego ludzie przygotowują się do walki z nadciągającymi wojskami Króla Eliasa. Dowodzi nimi Fengbald. Na Kamień Rozstania przybywa Sisqi z oddziałem trollów. Simon samowolnie wchodzi na Ścieżkę Snów i porozumiewa się ze swoim przyjacielem Jirikim, sithijskim księciem, lecz ten nie może obiecać mu pomocy Sithów w obronie wzgórza. Wreszcie nadciąga Fengbald i atakuje Sesuad’rę. W zaciekłej bitwie na zamarzniętym jeziorze po obu stronach wielu ginie, między innymi Deornoth, najwierniejszy rycerz Josui. Fengbald próbuje podstępem zdobyć wzgórze, ale sam wpada w pułapkę i ginie pod lodem, ostatecznie przegrywając bitwę.
     Tymczasem księżniczka Miriamele i mnich Cadrach wciąż przebywają na Chmurze Eadne, statku Aspitisa. Mnich po nieudanej ucieczce zostaje zakuty w kajdany i uwięziony w ładowni statku. Gan Itai, Niska strzegąca statku przed kilpami, wie, kim naprawdę jest Miriamele i postanawia jej pomóc, widząc, jak nikczemnie zachowuje się wobec księżniczki hrabia Aspitis, który zamierza poślubić Miriamele wbrew jej woli. Swoim śpiewem Niska sprowadza na pokład kilpy, które atakują załogę statku. Miriamele i Cadrach uciekają łodzią.
     Oboje docierają do gospody Puchar Pelippy – wcześniej już znanej mnichowi gdzie spotykają księcia Isgrimnura i Tiamaka Wrannańczyka. W tej samej gospodzie książę odnalazł Camarisa, dawnego towarzysza, największego rycerza Króla Johna, który zaginął przed czterdziestoma laty, a który, utraciwszy częściowo rozum, służył w gospodzie jako odźwierny. Tiamak opowiada pozostałym o miejscu, które widział we śnie, i do którego – jego zdaniem powinni się udać. Nie mają wiele czasu do namysłu, gdyż pojawia się Aspitis. Hrabia przeżył z częścią załogi atak kilp i żądny zemsty ściga Miriamele. Uciekając przez bagna Wranu, Tiamak i jego towarzysze docierają do rodzinnej wioski Wrannańczyka, lecz nie znajdują w niej nikogo. Wrannańczyk zostaje schwytany przez ghanty i uwięziony w ich gnieździe. Te, dotychczas niegroźne dla ludzi stworzenia, próbują wykorzystać Tiamaka w celu porozumienia się z innymi istotami. Miriamele, Isgrimnur i Cadrach przychodzą mu z pomocą i wszyscy uciekają.
     Król Elias i Pryrates, jego doradca, przygotowują się do ostatecznej rozgrywki, wspomagani przez Króla Burz. W podziemiach zamku Hayholt błąka się hrabia Guthwulf. Po zamachu Rachel, przełożonej pokojówek, na Pryratesa Guthwulf oślepł, lecz zdołał ukryć się w nawiedzanych przez Nornów korytarzach podziemia. W tych samych podziemiach ukrywa się Rachel.

Streszczenie części drugiej
"WIEŻY ZIELONEGO ANIOŁA" pt "KRĘTA DROGA"


     Josua i jego sprzymierzeńcy wygrywają bitwę o Sesuad’rę. Pozostali przy życiu żołnierze Fengbalda przyłączają się do niego, powiększając jego armię. Obrońcy Kamienia Rozstania zastanawiają się, co począć dalej. Tymczasem Josua otrzymuje wiadomość od tajemniczego sprzymierzeńca z Nabbanu, który radzi mu, by zaatakował Nabban. W księstwie tym panuje książę Benigaris, znienawidzony przez poddanych z powodu intryg oraz zabójstwa swego ojca.
     Isgrimnur, Miriamele Cadrach i Camaris zmierzają w kierunku Sesuad’ry, opiekując się rannym Tiamakiem, któremu uratowali życie wyswobadzając go z gniazda ghantów. Zostają jednakże zaskoczeni przez Aspitisa i jego ludzi. Hrabia przeżył atak kilp na jego statek, lecz przypłacił to okaleczeniem twarzy. W dalszym ciągu ma zamiar uprowadzić księżniczkę i poślubić ją. Miriamele prowokuje Aspitisa do pojedynku z Camarisem, który wciąż jeszcze nie odzyskał pamięci. Camaris rani ciężko Aspitisa, lecz hrabia uchodzi z życiem. W miarę jak zbliżają się do Sesuad’ry, mnich Cadrach staje się coraz bardziej milczący, aż wreszcie którejś nocy znika. Miriamele i jej towarzysze przybywają wreszcie na Sesuad’rę. Na wzgórze przybywa też niespodziewanie Aditu, siostra Jirikiego, która informuje Josuę o zamiarach Sithów.
     Sithowie wyruszają, by spłacić dawny dług wobec Hemystirczyków. Po drodze mijają Isorna i Eolaira wraz z ludźmi, którzy mieli zasilić armię Josui. Kiedy Isorn i Eolair przybywają do Hernysadharc, zniewolonego przez armię Skaliego, jest już po wszystkim. Sithowie uwolnili Hernystirczyków od ich najeźdźców. Maegwin, po ciosie Skaliego, popada w szaleństwo. Widząc miasto barwnych namiotów Sithów, jest przekonana, że umarła – podobnie jak inni – i znalazła się wśród bogów w niebie.
     Josua i jego towarzysze próbują przywrócić pamięć Camarisowi. Recytują w jego obecności profetyczny poemat Nissesa i oddają rycerzowi róg, podarunek od Amerasu. Wraz z dźwiękiem rogu powraca przeszłość starego rycerza. Josua i jego armia wyruszają w kierunku Nabbanu.
     Miriamele domyśla się powodów postępowania swojego ojca. Wierzy, że w rozmowie uda jej się nakłonić go do powstrzymania wojny. Namawia Josuę, by pozwolił jej spotkać się z Eliasem przed ostateczną bitwą w Hayholt. Kiedy książę nie wyraża na to zgody w trosce o jej bezpieczeństwo, księżniczka postanawia samotnie udać się do Hayholt. Simon odkrywa jej plan i wyrusza wraz z nią, przekonany, że jadą odnaleźć jeden z Wielkich Mieczy Biały Gwóźdź. Wyruszają w nocy.
     Ten samej nocy do obozu Josui przybywają trzej Nornowie wysłani przez Utuk’ku, aby wypełnić swoje zadanie.

Streszczenie części trzeciej
"WIEŻY ZIELONEGO ANIOŁA" pt "TOCZĄCE SIĘ KOŁO"


     Armia Josui posuwa się do Nabbanu. Do obozu księcia Josui przybywają nocą trzej Nornowie, którzy próbują zabić Camarisa. Jednak Tiamak, Aditu i Gëloe uniemożliwiają im wykonanie zadania; w walce śmiertelne rany odnosi Gëloe. Czarownica odchodzi do swojego domu w lesie, by tam umrzeć. Po jej odejściu mała Leleth zapada w sen, z którego nie może się obudzić. Jej ustami Gëloe przekazuje Josui i pozostałym swoje ostatnie myśli i ostrzeżenia.
     Kiedy Josua i jego wojska docierają do Nabbanu, książę udaje się do majatku nabbańskiego barona, Seriddana. Wyjawia mu prawdę dotyczącą okoliczności wstąpienia na tron obecnego władcy Nabbanu, Benigarisa. Przedstawia też baronowi Camarisa, brata zamordowanego Leobardisa, jako prawowitego następcę nabbańskiego tronu. Baron decyduje się poprzeć Camarisa w walce o odzyskanie tronu. Armia nabbańska, dowodzona przez niedoświadczonego brata Benigarisa, Varellana, cofa się w głąb Nabbanu, aż wreszcie broni się tylko miasto Nabban i dwór książęcy.
     Benigaris, świadomy zbliżającej się porażki, pragnie zakończyć walkę honorowo. Wyzywa na pojedynek Camarisa i ginie. Wcześniej umiera tez jego matka, Nessalanta, która otruła się, przerażona ujawnieniem knowań jej i jej syna.
     Zanim armia, wspomagana teraz przez Nabban, wyruszy dalej, żona Josui, Vorzheva urodzi bliźniaki, chłopca i dziewczynkę, którym Aditu przepowiada tajemniczą przyszłość.
     Sithowie, a z nimi Maegwin, Eolair, Isorn oraz oddział Hernystirczyków docierają do Naglimund. Ruiny zamku opanowali Nornowie. Wywiązuje się zacięta, przerażająca walka, gdyż biorą w niej udział olbrzymy, a ponadto Nornowie wykorzystują swoje magiczne umiejętności. W czasie walk o Naglimund Maegwin, wciąż przekonana, że nie żyje, zbliża się niebezpiecznie blisko do wroga i zostaje dotknięta złą mocą Króla Burz. Zapada w sen, z którego nie może się obudzić. Nornowie zostają prawie całkowicie pokonani, lecz dzięki swojej magii zamykają się w ostatnim bastionie Naglimund, do którego nie potrafią dostać się nawet Sithowie.
     Tymczasem Simon i Miriamele podróżują w kierunku zamku Hayholt. Miriamele wyjawia wreszcie cel swojej wyprawy. Simon, wiedząc już, że księżniczka jedzie, by spotkać się z ojcem, Eliasem, a nie po Biały Gwóźdź, mimo wszystko postanawia trwać przy jej boku. Miriamele wciąż okazuje Simonowi chłód, którego on nie potrafi zrozumieć. Wreszcie księżniczka wyjawia mu, co łączyło ją z nabbańskim szlachcicem, który więził ją i Cadracha na swoim statku.
     W czasie swojej podróży Simon i Miriamele napotykają w gospodzie Tancerzy Ognia. Simon staje w obronie Roelstana i jego żony Gullaighn, którzy pragną opuścić szeregi Tancerzy Ognia. Wywiązuje się walka; dwóch spośród Tancerzy ginie, zaś trzeci z nich ucieka. Niedługo potem Simon i Miriamele docierają do Doliny Hasu, gdzie podstępem zostają zwabieni do obozu Tancerzy Ognia, którzy zamierzają ich zabić w czasie rytuału porozumienia się z wysłannikiem Króla Burz. W ostatniej chwili wybawia ich Binabik; troll podążał za nimi już od pewnego czasu.
     Wspólnie z Binabikiem docierają do Hayholt i do grobowca Prestera Johna, lecz okazuje się, że ktoś już zabrał Biały Gwóźdź. Simon zostaje zaatakowany we wnętrzu grobowca przez kopacze i zapada się w ciemny tunel, który prowadzi go w głąb ziemi. Binabik i Miriamele postanawiają odnaleźć korytarze prowadzące do Hayholt. Oboje przybywają do Erchester. Idąc za wskazaniem map, które zabrała ze sobą Miriamele, docierają do katedry Świętego Sutrina. Podziemia świątyni prowadzą ich do ruin Asu’a, zamku Sithów, na którym wybudowano Hayholt. Kiedy wspinają się schodami w górę, atakuje ich podczaszy Króla, Hengfisk. Opętany złą mocą, walczy z Binabikiem i ginie.
     Simon, znowu pogrążony w ciemności podziemnych tuneli, dociera do korytarzy, którymi błąka się też Guthwulf, wciąż dręczony pieśnią miecza, oraz Rachel pomagająca w tajemnicy ślepemu hrabiemu. Korytarze prowadzą Simona wprost do Wieży Zielonego Anioła. Simon postanawia przeszukać Wieżę Hjeldina, gdzie jego zdaniem Pryrates ukrył Biały Gwóźdź. Dociera na samą górę wieży i zostaje tam schwytany przez Eliasa. Król, przekonany, że Simon jest szpiegiem Pryratesa, wypuszcza go. Opuszczając wieżę, Simon dostaje się w ręce Nornów, którzy prowadzą go do odlewni Hayholt, gdzie nadzorcą jest Inch, dawny pomocnik Doktora Morgenesa i zaciekły wróg Simona. Inch postanawia zemścić się i przywiązuje Simona do ogromnego młyńskiego koła, które obraca wieżę Pryratesa.