Streszczenie
"GÓRY Z CZARNEGO SZKŁA"


     Renie Sulaweyo, jej buszmeński przyjaciel !Xabbu oraz kilku innych ochotników zwerbowanych przez tajemniczego pana Sellarsa zjednoczyło się w najdziwniejszej części sieci Graala, jaką do tej pory odkryli - w świecie, który wydaje się niedokończony. Utknęli tam, ponieważ morderca o imieniu Strach, podszywszy się wcześniej pod jednego z członków ich grupy, przejął urządzenie dostępu - wirtualną zapalniczkę - która pozwalała im przechodzić do kolejnych symświatów.
     W czasie gdy grupa próbuje znaleźć drogę wyjścia, dwoje bardziej tajemniczych jej członków, Florimel i T4b, decyduje się wreszcie opowiedzieć coś o swoim dotychczasowym życiu. Florimel uciekła z obozu założonego przez grupę wyznaniową w Niemczech i znalazła się w sieci z powodu swojej córki, która (podobnie jak brat Renie, Stephen) zapadła w śpiączkę, padając ofiarą zespołu Tandagore'a. T4b, który naprawdę nazywa się Javier Rodgers, wcześniej dziecko ulicy i członek gangu, mieszka z dziadkami. Jego młody przyjaciel także zapadł w tajemniczą śpiączkę.
     Pobyt w nie dokończonym świecie powoduje coraz większy niepokój Renie i jej towarzyszy - w pewnym momencie widzą coś, co wygląda jak małpi sym !Xabbu, lecz nim nie jest. Kiedy niespodziewanie w ziemi otwiera się ogromna dziura, do której niemal wpada niewidoma Martine i która w jakiś sposób pożera wirtualną dłoń T4b, uznają, że nie mogą tam dłużej zostać. Dzięki wspólnym wysiłkom Martine, !Xabbu i Renie otwierają przejście bez pomocy zapalniczki.
     Gdy już w innym świecie podążają wirtualnym tropem Stracha, poszukiwawczo-niszczący program Nemezis, wprowadzony do sieci, by odnaleźć innego zbiega, Paula Jonasa, próbuje podjąć decyzję, czy podążać za nimi, czy też nie. Jest zdezorientowany, ponieważ w sieci dzieją się rzeczy, które zakłócają jego zdolności programowe; na skutek tych anomalii zachowuje się w sposób nieprzewidywalny.
     Zbiegły Paul Jonas, pozbawiony pamięci o swojej przeszłości, trafia do świata Odysei, w którym odgrywa rolę Odyseusza powracającego po wojnie trojańskiej do rodzinnej Itaki. Penelopa, żona Odyseusza (która wydaje się kolejnym wcieleniem tajemniczej kobiety, nazywanej przez Paula w myślach aniołem), zachowuje się, jakby grała według innych zasad. Próbując wydobyć od niej jakieś informacje, Paul wzywa, jak mu się wydaje, Hadesa, greckiego boga śmierci, gdyż anioł poinformował go, że wcielenie Penelopy powie mu, jak znaleźć czarną górę, do której musi dotrzeć. W rezultacie jednak Paul sprowadza anioła, który staje naprzeciw swego niemal bliźniaczego odpowiednika. Na jego kolejne wezwania odpowiada inna siła - nie Hades, lecz Inny, tajemniczy mózg całej sieci Graala.
     Tymczasem Orlando Gardiner i jego przyjaciółka Sam Fredericks znajdują się w symulacji starożytnego Egiptu - symświecie, który najstarszy człowiek na ziemi i zarazem pan Bractwa Graala Felix Jongleur uważa za swój dom. Udało im się ukryć przed sługami Jongleura dzięki pomocy Bonnie Mae Simpkins, członkini Koła. Bonnie opowiada im historię swojego męża oraz innych ludzi z Koła zabitych za to, że próbowali zgłębić tajemnice sieci Graala. Garstka pozostałych przy życiu członków Koła została otoczona w egipskiej świątyni. Bonnie Mae nakłania boga Besa, by zaprowadził tam ją, Orlanda i Fredericks. Wierzy, że przyjaciele z Koła pomogą nastolatkom uciec z Egiptu.
     W świecie poza siecią dzieje się równie dużo co w jej wnętrzu. Catur Ramsey, prawnik wynajęty przez rodziców Sam Fredericks, coraz bardziej zagłębia się w tajemnicę Innego Świata. Za pomocą programowego agenta Orlanda, kreskówkowego robaka Beezlego, Ramsey podąża w głąb sieci śladem pogrążonych w śpiączce nastolatków. Nawiązuje kontakt z Kanadyjką Olgą Pirofsky, która pracuje dla jednej z firm Jongleura i która także angażuje się w poszukiwania. Dokuczajace jej bóle głowy teraz przybrały postać wizji, w których odwiedzają ją tajemnicze dzieci. Olga obawia się, że są to oznaki szaleństwa.
     W Karolinie Pólnocnej Christabel Sorensen, dziewczynka, która pomogła Sellarsowi uciec i ukryć się pod bazą wojskową, została przyłapana przez ojca, majora Sorensena, szefa ochrony bazy. Przy pomocy bezdomnego chłopca Cho-Cho Sellars nakłania Christabel, by umówiła go na rozmowę z rodzicami. Wyjaśnia im - i udowadnia - na tyle dużo, by ich przekonać, aby pomogli mu w ucieczce z bazy. Z Sellarsem ukrytym pod podłogą i Cho-Cho udającym kuzyna Christabel udają się w podróż samochodem na spotkanie z Caturem Ramseyem, z którym wcześniej komunikował się Sellars.
     W sieci Innego Świata Renie, !Xabbu i pozostali, idąc śladem Stracha, przechodzą przez zaimprowizowaną furtkę do tajemniczego świata o nazwie Dom. Szybko dowiadują się, skąd taka nazwa - cała symulacja jest wielkim domem, labiryntem korytarzy, pomieszczeń i pięter, na których żyją różne cywilizacje. W poszukiwaniach towarzyszą im mnisi opiekujący się ogromną biblioteką Domu. Niestety Strach porywa Martine, więc w towarzystwie jednego z mnichów wyruszają, by ją odnaleźć - ją i mordercę.
     Jest jeszcze ktoś, kto poszukuje Stracha - choć szuka go w świecie rzeczywistym, a nie wirtualnym - Calliope Skouros, australijska detektyw z wydziału zabójstw. Zajmując się jednym z wcześniejszych morderstw Stracha, nabiera przekonania, że jest to bardzo niebezpieczny nieobliczalny morderca. Mimo iż Strach - czy też John Wulgaru, jak brzmi jego prawdziwe nazwisko - został uznany przez policję za zmarłego, Calliope zaczyna podejrzewać, że żyje.
     I rzeczywiście, Strach nie tylko żyje, ale i wraca do Sydney, gdzie zakłada swoją bazę zaledwie o kilometr od detektyw Skouros. Dulcie Anwin, amerykańska programistka, którą sprowadził do Sydney, ma mu pomóc rozpracować sieć Innego Świata, o którego istnieniu dowiedział się, kiedy wyeliminował jednego z rywali Felixa Jongleura. Dulcie doświadcza dziwnego zauroczenia osobą Stracha - wie, że jest przestępcą, lecz nic zna jego prawdziwych inklinacji. Strach zaś wykorzystuje sytuację dla własnych potrzeb. Ma wielkie plany co do sieci, a swoje doświadczenie w posługiwaniu się nią ma zamiar wykorzystać do obalenia swojego pracodawcy, Jongleura. Sprowadza Dulcie do bazy w wynajętym pomieszczeniu i wyznacza jej kolejne zadania.
     W południowej Afryce ojciec Renie, Długi Joseph Sulaweyo, i jego0 przyjaciel Jeremiah Dako strzegą Renie i !Xabbu zanurzonych w wirtualnych zbiornikach, umożliwiających długoterminowy dostęp do sieci. Długi Joseph, spragniony alkoholu, przygnębiony i zdezorientowany, opuścił jednak bazę i udał się do Durbanu, gdzie został porwany sprzed szpitala, w którym leży pogrążony w śpiączce jego syn Stephen. Porywaczem okazuje się były chłopak Renie Del Ray, którego życie zostało zrujnowane, ponieważ pomógł Renie. Pragnąc pozbyć się depczących mu po piętach zbirów (wynajętych przez Stracha w imieniu Jongleura), stara się odnaleźć Renie. Gdy Joseph i Del Ray opuszczają szpital po wizycie u Stephena, ich śladem rusza tajemniczy czarny van. Potem, gdy wracają do bazy wojskowej schowanej głęboko w zboczu jednego ze stoków Gór Smoczych, okazuje się, że przestępcy dotarli tam przed nimi. Josephowi i Del Rayowi udaje się wrócić do środka przez szyb wentylacyjny, którym Joseph opuścił bazę. Wcześniej z Jeremiahem, który przez cały czas trwał na posterunku, skontaktował się pan Sellars oferujący mu pomoc, lecz sytuacja nie wygląda najlepiej. Pozbawieni broni, zostali otoczeni przez dobrze uzbrojonych zabójców.
     Paul Jonas - zmierzający ku Troi, czyli odgrywający swoją rolę z Odysei w odwrotnym porządku chronologicznym - po katastrofie morskiej ląduje na wyspie. Pomocy przy budowaniu tratwy - a także pociechy w innej postaci udziela mu gościnna bogini, po czym Paul ponownie wyrusza na morze. Po ataku Scylli i Charybdy, który przeżył szczęśliwie, trafia na innego rozbitka unoszącego się na falach bez przytomności. Obcym okazuje się Azador, tajemniczy cygan, który podróżował już w towarzystwie Renie, !Xabbu i dziwnej dziewczyny o imieniu Emily z symulacji Oz. To jemu Renie przypadkiem odebrała urządzenie dostępu - zapalniczkę. Paul i Azador pokonują wspólnymi siłami niebezpiecznych cyklopów na wyspie Lotos, gdzie zostają odurzeni narkotycznym zapachem kwiatów. Anioł budzi Paula i pomaga im uciec. Wcześniej zamroczony zapachem kwiatów Azador wyznaje Paulowi, że i jego ścigają ludzie z Bractwa Graala i że ucieka przed ich maszynami nieśmiertelności, co nie udało się wielu jego cygańskim ziomkom. Potem obaj żeglują ku Troi.
     W świecie Domu Renie i jej towarzysze wciąż szukają porwanej Martine (którą Strach poddaje mentalnym torturom) i sami zostają schwytani przez jedno z plemion, które osiedliło się na strychu Domu. Ku swemu zdumieniu wśród bandyckich hulaków spotykają Hidekiego Kunoharę. Kunohara, jeden z panów sieci Graala, którego świat robaków odwiedzili wcześniej, sprawia wrażenie rozbawionego ich widokiem, lecz ostatecznie wstawia się za nimi u rabusiów. Anioł Paula Jonasa ukazuje się wszystkim w niezwykle widowiskowej postaci, przerażając uciekających rabusiów, a także wywołując zaniepokojenie w samym Kunoharze, który odmawia dalszej pomocy Renie i pozostałym, twierdząc, że nie chce sprowadzać na siebie gniewu potężnego Bractwa Graala.
     Wreszcie Renie i jej towarzysze odnajdują Martine. W czasie poszukiwań znika !Xabbu, którego małpi sym okazuje się bardziej przydatny przy penetrowaniu dachów Domu. Martine nie jest jednak sama: Strach zastawił pułapkę. Kiedy otwierają drzwi, Strach strzela do T4b i do Florimel, po czym walczy z Renie na stromym dachu. Gdy wydaje się, że jego wygrana jest już przesądzona, wraca !Xabbu, a Florimel znajduje pistolet porzucony przez Stracha. W chwili gdy Strach szykuje się do zabicia Renie, sam ginie z ręki Florimel. Umiera tylko w sieci, pozostawiając skradzione wcześniej wirtualne ciało. Strach zostaje wyrzucony z sieci Graala, a Renie i jej towarzysze, mocno poranieni, zyskują chwilę odpoczynku.
     Prastary arcymoguł gorączkowo przygotowuje się do ceremonii - momentu, w którym członkowie Bractwa Graala mają uzyskać nieśmiertelność w stworzonych przez siebie wirtualnych światach. Zajęty, niezbyt często odwiedzał swój ulubiony starożytny Egipt, dlatego nie zdaje sobie sprawy, jaki chaos panuje w tej symulacji. Dwaj poddani Tefy i Mewat - egipskie wcielenia jego pracowników Finneya i Mudda, ścigających w sieci Paula Jonasa - są zmuszeni wtargnąć do świątyni pełnej ludzi zbuntowanych przeciwko ich okrutnym rządom.
     Wewnątrz obleganej świątyni Orlando Gardiner i Sam Fredericks spotykają członków Koła, a wśród nich Nandiego Paradiwasza specjalistę, który próbuje rozpracować coraz bardziej wadliwy system przejść w sieci. Z siecią Graala dzieje się coś niedobrego. Jej tajemniczy system operacyjny, Inny, działa w bardzo szczególny sposób i wydaje się, że wiele spośród symświatów się rozpada.
     Tefy i Mewat atakują świątynię, najpierw posługując się trójką egipskich bogów rozbójników, którzy walczą z dwoma sfinksami, strażnikami świątyni, a potem ludźmi - żółwiami i latającymi wężami. Pomimo dużej odwagi Orlandowi nie udało się uchronić Sam przed schwytaniem przez Tefy'ego i Mewata. Ohydni oprawcy zorientowali się, że para nasrolatków to prawdziwi ludzie spoza sieci. W chwili gdy mają zabrać ofiary na tortury, zjawia się sam Jongleur pod postacią Ozyrysa, największego boga Egiptu. W wyniku zamieszania Orlandowi i Fredericks udaje się uciec przez jedną z furtek, którą zdołał otworzyć Nandi. Z Egiptu przechodzą do Troi, dokąd posłał ich anioł Paula Jonasa.
     Paul zdążył już tam przybyć - jako Odyseusz - i przebywa w szeregach oblegających miasto Greków. Kiedy jednak przybywa do namiotów, w którym czekają na niego Achilles i jego przyjaciel Patrokles, nieskorzy do walki przeciw Trojanom, wyczuwa w obu coś dziwnego, co nie pasuje do całej symulacji. Po długich słownych podchodach wreszcie wyjawia swoje prawdziwe imię. Achilles i Patrokles to Orlando i Sam, którym nazwisko "Jonas" nie jest obce, gdyż kilkakrotnie wymienił je Sellars. Cała trójka cieszy się ze spotkania, chociaż Paul jest trochę rozczarowany, gdy się dowiaduje, że para nastolatków jest w podobnej sytuacji jak on.
     Renie i pozostali używają zapalniczki odebranej Strachowi i opuszczają Dom, by udać się do Troi. Gdy tam docierają, zostają umieszczeni w obleganym mieście. Wiedzą, że ich przyjaciele mogą się znajdować gdzieś za murami, ale nie mają pojęcia, jak ich rozpoznać. Niebawem zostają wysłani na śmiertelny pojedynek z Grekami.
     Paul Jonas spotyka we śnie anioła, który poleca mu wyjść poza obóz. Tam spotyka Renie i jej towarzyszy. Długo rozmawiają i wymieniają informacje, próbując zrozumieć to, czego się dowiedzieli. Paul postanawia zabrać ich do obozu Greków pod przebraniem więźniów, gdzie mogliby znowu się połączyć z Orlandem i Sam, lecz gdy docierają do obozu, następuje straszliwy atak Trojan.
     Porwani przez bitewną zawieruchę, odcięci od Orlarida i Sam, muszą walczyć, by zachować życie. Sam podejmuje niefortunną próbę podtrzymania morale zniechęconych wojsk Achillesa oraz wydłużenia odpoczynku chorego Orlanda. Ubrana w słynną zbroję Achillesa wyprowadza jego wojska do bitwy przeciwko Trojanom. Cała maskarada okazuje się nieskuteczna - Trojanie zostają odparci pod mury miasta. Po przebudzeniu Orlando widzi, te jest sam. Gdy dociera do niego, co się stało, wkłada inną zbroję i wyrusza przez równinę w kierunku Troi na ratunek przyjaciółce, choć stan jego zdrowia pogarsza się z każdą chwilą. Dociera do walczących w chwili, gdy Sam ma zginąć z rąk trojańskiego herosa, Hektora, i ostatkiem sił pokonuje go, po czym pada pod murami miasta.
     Martine, która w tej symulacji otrzymała rolę członka królewskiej rodziny, za wszelką cenę pragnie uratować przyjaciół. Słysząc odgłosy walki za murami, próbuje podstępem nakłonić trojańskich strażników, aby otworzyli bramy miasta, a gdy ci odmawiają, nakazuje T4b zabić kapitana straży. Bramy zostają otwarte, lecz ku rozpaczy Martine do Troi wlewa się potok greckich wojsk, które palą, gwałcą i mordują. Mimo iż znowu cała grupa jest razem, Martine ma ogromne poczucie winy, chociaż wie, że nie giną prawdziwi ludzie.
     Tymczasem Bractwo Graala rozpoczyna ceremonię, chociaż Jongleur jest zły z powodu nieobecności swojego pracownika, Stracha. Jongleur i technokrata Robert Wells wyjaśniają zaniepokojonym członkom bractwa, że w czasie ceremonii ich umysły nie zostaną naprawdę bezpośrednio przeniesione do sieci. W rzeczywistości w sieci narodzą się ich kopie, wirtualne umysły skopiowane w najdrobniejszym szczególe. Lecz by zyskać pewność, że pozostanie tylko jedna wersja każdego z członków bractwa, musza oni uśmiercić swoje fizyczne ciała. Nieświadomi, że Jongleur, Wells, finansista Jiun Bhao i Amerykanin Daniel Yacoubian nie mają zamiaru się poddać ceremonii przy pierwszej próbie (chcąc się przekonać o skuteczności całego procesu, dlatego tylko udają, że zabijają swoje fizyczne osoby), pozostali członkowie bractwa dają się wreszcie przekonać.
     Ale Strach ma inne plany co do sieci Graala. Postanowił wedrzeć się do niej, w czym ma mu pomóc Dulcie Anwin i kopia zapalniczki. Natrafia na ogromny opór systemów zabezpieczeń Innego, lecz w wyniku ich zmagań - Strach wykorzystuje tutaj swoje zdolności telekinetyczne, które nazywa skrętem - odkrywa, że sieć jest wyposażona w mechanizmy, które mogą zadawać Innemu coś w rodzaju bólu. Mechanizmy, którymi Bractwo Graala posługiwało się, by zmusić inteligentny system operacyjny do funkcjonowania zgodnego z jego wolą. Strach wykorzystuje ból, by zmusić Innego do odwrotu. Teraz Strach może oddziaływać a nawet kontrolować całą sieć Graala.
     Renie, Paul, !Xabbu i inni przedzierają się przez umierające miasto. Poznawszy Emily, Paul ze zdumieniem stwierdza, że to jeszcze jedno wcielenie anioła. Nagle w jego umyśle pojawia się imię - Avialle - potem następuje przypływ wspomnień.
     Przypomina sobie, że został zatrudniony przez Felixa Jongleura jako prywatny nauczyciel. Przebywał w domu Jongleura, w ogromnym wieżowcu w Luizianie. Przypomina sobie także pierwsze spotkanie ze swoją uczennicą - córką Jongleura, Avialle Jongleur. Ale nie pamięta nic więcej.
     Tropieni przez kogoś docierają do opuszczonej świątyni, a potem do ołtarza w środku labiryntu, gdzie ponownie pokazuje się im anioł i oznajmia, że przybyli za późno - że już nie ma sił by zaprowadzić ich tam dokąd Inny chce, by dotarli. Paul oferuje jej wszelką pomoc lecz nie spodziewa się tego, co ma nastąpić. Anioł wykorzystuje siły żywotne Emily, która była pewnego rodzaju kopią jej samej, i otwiera furtkę. Po przejściu Paul, Renie i pozostali stwierdzają, że znajdują się na ścieżce na zboczu dziwnej i nie całkiem prawdziwej czarnej góry. Gdy wchodzą na sam szczyt, w dolinie dostrzegają spętanego leżącego olbrzyma. Olbrzym, trawiony bólem, śpiewa piosenkę o aniele. Martine rozpoznaje piosenkę. Śpiewało ją tajemnicze dziecko w Instytucie Pestalozzi trzydzieści lat temu, kiedy Martine utraciła wzrok.
     Cierpiący olbrzym nie czyni im krzywdy i otwiera okno, przez które Paul, Renie i pozostali widzą świątynie w wirtualnym Egipcie, gdzie Jongleur i inni członkowie bractwa rozpoczynają ceremonię. Niektórzy spośród jej uczestników wciąż okazują nieufność, ale jeden z nich, Ricardo Clement, poddaje się inicjacji i wydaje się, że z powodzeniem odradza się w nowym wirtualnym ciele. Wtedy już pozostali ochoczo idą w jego ślady i zabijają swoje fizyczne ciała, by odrodzić się w sieci. Tylko że podczas gdy ich fizyczne osoby rzeczywiście umierają, ich wirtualne ciała pozostają puste. Jongleur i jego towarzysze są bezpieczni, ponieważ nie poddali się ceremonii, ale jednocześnie są zdumieni i przerażeni. Coś poszło bardzo źle.
     Orlando, którego fizyczne ciało także umiera, nie może już dłużej na to patrzeć. Przechodzi przez okno i wkracza do świątyni, gdzie staje przed Jongleurem i pozostałą trójką członków bractwa, którzy zachowali życie. Chcąc go ratować, Sam i Renie podążają za nim. Renie, blefując, grozi Jongleurowi zapalniczką, którą Yacoubian rozpoznaje jako swoje urządzenie dostępu. Yacoubian, występujący pod postacią egipskiego boga, atakuje Orlanda.
     System Graala, już znacznie nadwerężony, teraz zaczyna się rozpadać. Egipska świątynia i szczyt czarnej góry zlewają się w jedno. Jednocześnie olbrzym wije się i ryczy w mękach, jakby coś go atakowało. Chwilę później wyjaśnia się, że atakuje go Strach, który próbuje odebrać Innemu kontrolę nad systemem.
     Ukazuje się anioł Paula - płacze w wirze załamującej się rzeczywistości. Przy pomocy T4b, Orlando zabija monstrualnego Yacoubiana, lecz zużywszy wszystkie siły, zostaje powalony przez ogromna postać upadającego boga.
     W pewnym momencie ręka olbrzyma się unosi i opada na Renie, !Xabbu, Sama, Orlanda i pozostałych. Znikają. A potem rzeczywistość na szczycie czarnej góry wywraca się po raz kolejny na drugą stronę. Martine, wyposażona w zmysł wrażliwości na sieć, którego inni nie są w stanie do końca zrozumieć, krzyczy, że dzieci, cierpiąc, umierają. Paul traci przytomność.
     Po przebudzeniu Renie stwierdza, że nie ma już syma, którego wcześniej używała, występuje w swoim rzeczywistym ciele. Także !Xabbu pozbył się małpiego przebrania na rzecz swojej prawdziwej postaci, podobnie jak Sam Fredericks, który okazuje się kobietą. Wszyscy on jednak wcale nie wrócili do świata rzeczywistego. Wciąż znajdują się na opustoszałym teraz szczycie czarnej góry. Zniknął też cierpiący olbrzym, zniknęli pozostali towarzysze. Pozostało tylko ciało martwego Orlanda Gardinera, wciąż pod postacią syma Achillesa.
     To, że na szczycie nic ma ich towarzyszy, wcale nie oznacza, że są tam sami. Oto pojawia się Felix Jongleur w ciele mężczyzny w średnim wieku, a towarzyszy mu Ricardo Kiement, który wprawdzie przeżył ceremonię, ale najwidoczniej doznał urazu mózgu. W wyniku zdobycia przez Stracha kontroli nad systemem operacyjnym także Jongleur został uwięziony w sieci. Przyznaje, że Renie i jej przyjaciel mają powody, by nastawać na jego życie, lecz dodaje, że lepiej postąpią, jeśli zjednoczą się z nim. Prowadzi ich na skraj góry i pokazuje otaczającą ich przestrzeń.
     Znajdują się gdzieś bardzo wysoko, w środku nicości. Nie widzą podnóża góry ani ziemi, ponieważ wszystko w dole spowija srebrzysta chmura. Jongleur zapewnia ich, że tej części sieci na pewno nie stworzył.